Skip to content
Close

Powerwalk

Een manier van dynamisch wandelen ter verbetering van de fitheid.
Een training Powerwalk onder leiding van ervaren trainers is gericht op een
gevarieerde en verantwoorde opbouw van uithoudingsvermogen en techniek. Ook
komen aspecten als coördinatie en lenigheid aan bod. Dit wandelen wordt ook
aangeduid als power walking, tempowandelen of fitwandelen.

Het trainen in groepsverband stimuleert om de trainingen vol te houden. De groepen
bestaan uit vrouwen en mannen van uiteenlopende leeftijden. Er wordt in een
gezellige sfeer met veel onderling contact getraind, waarbij wordt begonnen met het
losmaken van de spieren en oefeningen voor bewegingstechniek; de warming up.
Na de warming up gaat de groep de trainingsopdracht voor die dag doen. Dit kan
een stuk techniek zijn gevolgd door het in de praktijk brengen van wat geleerd is. Of
een parcours met wisselend tempo, maar ook een langere afstand lopen. Het is aan
de trainer die op dat moment de training verzorgt wat er gedaan wordt. Een training
wordt besloten met ontspannings-oefeningen en rustig uitlopen (cooling down) en
beslaat totaal ongeveer 75 minuten.

Hierna is er gelegenheid om gezellig nog een kopje koffie te drinken, wat door de
meeste deelnemers wordt gedaan.

Wanneer en waar

De trainingen zijn wekelijks in de buitenlucht op:
 dinsdag van 9.30 tot 10.45 uur
 woensdag van 19.15 tot 20.30 uur
 donderdag van 9.30 tot 10.45 uur
 zaterdag van 9.15 tot 10.30 uur
 zaterdag van 9.15 tot 10.15 uur basisgroep met lichtere training

Locatie is Atletiekvereniging Clytoneus in het Sportpark Cromwijck te Woerden.

Schoeisel

Speciale wandelschoenen met profielzool, die comfort, demping, soepelheid, grip opondergrond en goede hielsteun bieden, zijn het meest geschikt. Schoenen vooralledaags gebruik en zware hoge bergschoenen zijn niet zo geschikt voor powerwalk.Voor de trainingen zijn sportschoenen (hardloopschoenen) wel geschikt.

Kleding

Draag gemakkelijk zittende sportkleding, bij voorkeur in lagen, waarbij naar gelang
kou, warmte en regen het aantal lagen kan variëren. Om goed zichtbaar te zijn is een
felgekeurd regenjack of windstopper aan te raden. Voor de avondtraining is in de
herfst, winter en vroege voorjaar een reflecterend hesje of verlichting verplicht. Dit
om te zorgen dat je zichtbaar bent voor andere weggebruikers.

Nieuwsbrief

Eens per halfjaar wordt een Nieuwsbrief verspreid. Naast de nieuwsbrief worden
belangrijke zaken en mededelingen via de mail verstuurt. Denk hier bijvoorbeeld aan
regels en opschorten van trainingen als gevolg van Corona.

Veiligheid

Dit staat hoog in het vaandel tijdens de trainingen en wordt door alle trainers goed in
de gaten gehouden. Dit kan zijn veiligheid qua verkeer en drukte, maar ook veiligheid
voor de individuele deelnemer. Kan je bijvoorvbeeld de training aan of moet je even
wat rustiger aan doen.

Wandeling van de maand

Er wordt iedere maand een “Wandeling van de maand” georganiseerd door een
vaste groep vrijwilligers. Deze wandeling is op woensdag en is qua afstand tussen de
15 en 18 kilometer. Deze wandelingen worden buiten Woerden gelopen en het
vervoer is gezamenlijk met de trein of met auto’s. Berichten over de wandelingen
worden via per mail verstuurt.

Interesse?

Meld u voor een gratis proefles bij Arie Kuiper (0348-410593) of mail uw vragen naar ariekuiper@clytoneus.nl.