Skip to content
Close

Nordic walk

Een andere manier van dynamisch wandelen ter verbetering van de fitheid, waarbij
gebruik wordt gemaakt van stokken (‘poles’).

Een training Nordicwalk onder leiding van ervaren trainers is gericht op een
gevarieerde en verantwoorde opbouw van uithoudingsvermogen en techniek. Ook
komen aspecten als coördinatie en lenigheid aan bod.

Het trainen in groepsverband stimuleert om de trainingen vol te houden. Bij
Clytoneus bestaan de nordic-groepen uit vrouwen en mannen van wat hogere
leeftijden, de trainingen zijn daarom gebaseerd op de wandelvormen van deze tak
van sport en niet op de zwaardere snelle vormen. Er wordt in een gezellige sfeer met
veel onderling contact getraind, waarbij wordt begonnen met het losmaken van de
spieren en oefeningen voor bewegingstechniek. Vervolgens lopen de deelnemers
diverse korte wandelcircuits van variërende zwaarte: vlak of stijgend en dalend,
zowel op verharde paden als op oneffen ondergrond van zand of gras. Een training
wordt besloten met ontspanningsoefeningen en rustig uitlopen en beslaat totaal
ongeveer 75 minuten. Hierna is er gelegenheid om gezellig nog een kopje koffie te
drinken, wat door de meeste deelnemers wordt gedaan.

Wanneer en waar

De trainingen zijn normaliter wekelijks in de buitenlucht op dinsdag van 9.30 tot 10.45
uur. Op dit moment is er geen groep voor deze training. Bij voldoende interesse wordt
er weer een groep gestart.

De Locatie is Atletiekvereniging Clytoneus in het Sportpark Cromwijck te Woerden.

Schoeisel

Speciale wandelschoenen met profielzool, die comfort, demping, soepelheid, grip op
ondergrond en goede hielsteun bieden, zijn het meest geschikt.Schoenen voor
alledaags gebruik en zware hoge bergschoenen zijn niet zo geschikt voor nordicwalk.
Voor de trainingen zijn sportschoenen (hardloopschoenen) wel geschikt.

Kleding

Draag gemakkelijk zittende sportkleding, bij voorkeur in lagen, waarbij naar gelang
kou, warmte en regen het aantal lagen kan variëren. Om goed zichtbaar te zijn is een
felgekeurd regenjack of windstopper aan te raden.

Nieuwsbrief

Eens per halfjaar wordt een Nieuwsbrief verspreid.

Veiligheid

Dit staat hoog in het vaandel tijdens de trainingen en wordt door alle trainers goed in
de gaten gehouden. Dit kan zijn veiligheid qua verkeer en drukte, maar ook veiligheid
voor de individuele deelnemer. Kan je bijvoorbeeld de training aan of moet je even
wat rustiger aan doen.

Training van de maand

Eenmaal per maand, de ene maand op zaterdag en de volgende maand op dinsdag
wordt de training naar een andere locatie verplaatst waar met de auto naar toe wordt
gegaan.

Lessen

Als u in het verleden een paar lessen hebt gevolgd, kunt u zonder meer meedoen, de
eerste twee keren gratis. U moet dan wel zelf stokken meenemen. Als u nog nooit
nordic hebt gedaan neem dan even contact met ons op en loop eerst eens een keer
mee zonder stokken. Er kunnen dan afspraken worden gemaakt over wat extra
begeleiding om u de basisbeginselen aan te leren.

Interesse?

Meld u voor een gratis proefles bij Arie Kuiper (0348-410593)
Of mail uw vragen naar ariekuiper@clytoneus.nl.